PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Friday, March 30, 2012

Takrifan Akhlak dan Tabiat Manusia





Muqaddimah

Penciptaan manusia terkandung dua aspekو tanah dan ruh. Tanah tu membentuk rupa zahir manusia manakala ruh itu bahagian batinnya. Ruh adalah perkara yg tidak diketahui hakikatnya melainkan Allah. Cuma, berdasarkan penelitian para ulama, ada empat lafaz yg merujuk kepadanya iaitu akal, qalb (hati), ruh dan nafs (jiwa) yang setiap satunya menggambarkan fungsi-fungsi tertentu.

Jadi, bahagian zahir ni pun kena jaga, begitu juga bahagian roh ni pun kena jaga. Pastinya yang menepati manhaj rabbani, agar ia baik dan tidak rosak, kuat dan tidak lemah, mulia dan tidak hina dan akhirnya bahagia dan tidak sengsara di dunia dan akhirat.

Takrif Akhlak

Ada empat perkara yang saling kait-mengait akan timbul sekiranya kita cuba mendefinisikan akhlak. Jadi, supaya kita tidak keliru tentang takrif, maka terlebih dahulu kita akan membincangkan keempat-empat perkara ini.

1- الفعل      - perbuatan baik/buruk
2- القدرة    - kemampuan utk berbuat baik/buruk
3- المعرفة - pengetahuan ttg baik/buruk
4- الهيئة     - kondisi jiwa yang mendorong seseorg berbuat baik/buruk tanpa perlu berfikir panjang
                      dan bersusah payah

Perbuatan semata-mata, tak boleh jadi takrif akhlak berdasarkan dalil atau petunjuk realiti. Contoh realitinya, bukan semua orang menderma kerana akhlaknya pemurah, mungkin dia menderma kerana sesuatu manfaat duniawi yang dikehendakinya; dan bukan semua orang yang tidak menderma itu kedekut, boleh jadi ketika itu dia tidak ada duit ataupun ada halangan lain seperti duit yang ada telah diperuntukkan untuk sesuatu.

Qudrah/kemampuan untuk berbuat baik atau buruk pun bukan akhlak, sebab kekuatan dan kemampuan di hadapan melakukan sesuatu perkara (baik/buruk) itu sama.

Pengetahuan pun bukan, sbb realitinya ada sahaja orang tahu sesuatu perkara yang baik, tapi dia tak buat, dan tahu perkara tu buruk tapi dia buat. (Socrates sahaja yang kata akhlak tu pengetahuan tentang baik dan buruk). Pengetahuan tentang baik buruk juga di hadapan pelakuan sesuatu perkara adalah sama.

Jadi tinggallah yang terakhir, iaitu kondisi jiwa yang mendorong dan memudahkan sesuatu perbuatan baik atau buruk, yang menyebabkan pemiliknya dengan mudah melakukan atau meninggalkan sesuatu perbuatan tanpa perlu menimbang-nimbang atau bersusah payah ataupun bahasa mudahnya dah melekat dan jadi sifat hati.

Contohnya, seseorg itu pemurah hanya apabila dia menderma tanpa perlu fikir panjang dah, dan tak rasa berat apa pun dalam hatinya. Begitulah juga dgn akhlak-akhlak yang lain.

Tabiat Akhlak

Adakah akhlak itu suatu perkara yang fitrah/tidak boleh diubah/deterministik yang ada pada manusia semenjak lahir, ataupun ia suatu perkara yangmuktasabah/diusahakan/boleh diubah?

Persoalan tabiat akhlak ini mmg dikaji oleh ilmuwan-ilmuwan dari dulu lagi.Secara ringkasnya, ilmuwan-ilmuwan terbahagi kepada dua kelompok dalam hal ini.


Kumpulan Pertama : Yang sokong akhlak itu fitrah/tak boleh ubah/deterministic.

Imam Ghazali ada menyentuh sedikit kelompok ini tetapi tidak menyebut nama mereka, beliau hanya mengatakan bahawa mereka cuba mengkiaskan akhlak dgn al-khulq (ciptaan).

Kemudian hari, pendapat ini dianuti oleh sebilangan ahli falsafah barat yang menceburi perbahasan akhlak. Di Jerman, Scopenhauer dan Kant antara penganut mazhab ini.

Scopenhauer  mengatakan, "Manusia di lahirkan sama ada (memang) baik ataupun jahat, seperti mana lahirnya anak kambing dengan sifat yang baik dan tenang, dan lahirnya anak singa buas dan ganas. Dan bukanlah (peranan) ilmu akhlak itu melainkan ia mendeskripsi tingkah laku manusia dan kesannya sepertimana mendeskripsi sejarah tabii haiwan.."

Kant malah mengatakan, "Sesiapa memerhati sikap seseorang manusia pada sesuatu lingkungan masa dan tempat, dan dia mengetahui sikap orang itu dahulu pada keadaan dan masa yang sama seperti keadaan sekarang, maka ia dapat memprediksi/meramal dgn ramalan yang tepat sepertimana meramalnya ahli astronomi tentang gerhana matahari dan bulan pada masa dan tempat yang tertentu."

Spinoza juga mengatakan bahawa perbuatan manusia sama sahaja dengan fenomena-fenomena yang zahir di alam tabii ini yang boleh disimpulkan atau dideduksi seperti matematik.  Pendapat ini lebih-lebih lagilah dipegang oleh mahaguru sosiologi, Auguste Comte.

David Hume cuba menyimpulkan pandangan ilmuwan kelompok ini dengan mengatakan "perasaan kita tentang kebebasan kita hanyalah waham dan khayalan."

Pendapat ini bertentangan pendapat kebanyakan ahli ilmu, bahkan ia bertentangan dengan tabiat manusia, bahkan bertentangan dgn tabiat kebanyakan haiwan sekalipun. Ada sahaja haiwan yang dapat dilatih seperti anjing, kuda, burung dan lain-lain sehingga menjadi begitu berdisiplin dan melaksanakan tugas dengan baik, maka apatah lagi manusia.

Pendapat kumpulan ini juga menyentak rasa orang-orang yang beragama kerana apakah perlunya taklif, tanggungjawab dan ganjaran serta seksaan sekiranya akhlak manusia itu memang tetap dan tidak boleh diubah semenjak dilahirkan. Dan tidak berguna juga pembinaan dan pendidikan manusia sekiranya hal demikian diakui.

Kumpulan yang pertama ini pula, terbahagi kepada dua kelompok.

Kelompok yang berpendapat bahawa tabiat asal manusia adalah baik, dan jahat itu terjadi sekali sekala ('arid) –antara yang berpendapat sebegini adalah Socrates;

Dan kelompok yang pesimis dan berpendapat bahawa tabiat asal manusia adalah jahat, dan baik itu hanya terjadi sekali sekala –antara yang  berpendapat sebegini ialah pengikut-pengikut Budha.


Kumpulan Kedua : Tabiat manusia itu mmg ada dua jenis, baik dan buruk, manusia mmg dilahirkan siap sedia utk buat baik dan jahat, maka perlu diusahakan.

Pendapat ini adalah pendapat jumhur, hatta di kalangan ilmuwan zaman sekarang, di kalangan ahli pendidikan, psikologi dan lain-lain.

Dalam Islam, dua ulama besar berpegang dengan pendapat ini, iaitu Imam al-Ghazzali dan Ibnu Khaldun. Cumanya, setelah berpegang bahawa adanya dua tabiat asasi pada manusia, kedua-duanya mengatakan bahawa manusia mempunyai kecenderungan pada kebaikan. Mereka cuba mengharmonikan pendapat kumpulan yg pertama, bukan utk membenarkannya, tetapi untuk menjelaskan perspektif yang lebih tepat.

Dalil-dalil al-Quran banyak, seperti Surah al-Insan ayat 30, al-Balad ayat 10, al-Shams 7-8. Dan bukti dari waqi'/realiti juga turut menyokong, kerana terbukti akhlak manusia berubah. 

Kesimpulan

Apa yang penting di sini ialah kita dapat lihat bagaimana ahli sains sosial dan sesetengah ahli falsafah yang bertuhankan akal semata-semata atau yang bertuhankan sains semata-mata melihat tabiat manusia.

Kita juga dapat melihat bagaimana Islam melihat tabiat manusia, yang memperlihatkan manusia memerlukan tahzib/tarbiah/ta'dib untuk menyeimbangkan dan mengawalkan unsur-unsur yang ada dalam dirinya supaya selaras dengan kehendak Allah SWT yang menjadi neracanya.

Banyaknya pengulangan akan membawa kepada terbinanya sesuatu pada iradah/keinginan yang dinamakan ulama sebagai al-malakah. Dan keberadaan malakah ini pada iradah (seseorg) dipanggil ahklak org itu; yang menjadikannya berkelakuan dan bertindak kepada sesuatu perangai/tingkah laku tanpa susah payah dan tanpa perlu menimbang-nimbang.

Wallahu a'lam.



Disediakan oleh :

Abdul Rauf bin Baharuddin
Fakulti Usuluddin, Jabatan Aqidah dan Falsafah (3)
Universiti Al-Azhar, Kaherah.



Disemak oleh :
FeloMANHALPMRAM


* Ringkasan dua buah bab daripada kitab Dr Toha Dusuki al-Habishy yang berjudul :
الأخلاق في الفكر الإسلامى النظرية والتطبيق  yang merupakan silibus tahun tiga Jabatan Akidah Falsafah, Fakulti Usuluddin, Universiti al-Azhar, Kaherah

Thursday, March 29, 2012

Lahirnya Seorang Puteri


Kaherah, 26 Mac - Warga Keluarga Penuntut- penuntut Terengganu (KPT) semakin bertambah seri dengan kehadiran cucu KPT; seorang puteri.

Cahaya mata pertama pasangan Puan Aisyah Karimah Ahmad dan suami telah selamat dilahirkan di Hospital Taufiqiyyah, Abbas el-Akad. Setelah 3 jam bertarung sakit, tangisan bayi seberat 3.2 kilogram mula kedengaran pada jam 5 pagi.

Seluruh anggota HEWI KPT mengucapkan sekalung tahniah buat mereka atas kehadiran seorang puteri penyeri keluarga. Semoga dengan kelahiran ini mampu membentuk keluarga yang diredhai oleh Allah serta menjadi mujahidah penegak agama Allah kelak.



Wednesday, March 28, 2012

Keeratan Ukhuwah Taakhi Zon A Menjayakan Usul "Kita PMRAM"

HAYYU SABI’, 26 MAC – PMRAM Cawangan Zon A meliputi Keluarga Penuntut- penuntut Terengganu (KPT), Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir (BKWAM) dan Majlis Kebajikan Keluarga Kedah (MKKK) telah menganjurkan program “Ziarah Taakhi Zon A”.

Ziarah yang disertai oleh HEWI setiap BKAN yang terlibat bertujuan untuk menjalinkan hubungan yang erat serta menjayakan usaha PMRAM dalam mengadakan jalinan taakhi ini. Walau terdapat kekurangan satu PMRAM Cawangan taakhi iaitu Dewan Perwakilan Mahasiswa/i Mansurah atas kekangan jarak, namun ia tidak mematahkan semangat untuk tetap program ini dijalankan.

Memilih BKAWM sebagai tuan rumah, program dimulakan selepas solat Isyak dengan ucapan  saudari Nurul Hanna binti Muhammad Bokhary selaku Naib Pengerusi HEWI I BKAWM merangkap tuan rumah bagi ziarah ini. Beliau mengalu- alukan kedatangan PMRAM Taakhi ke teratak mereka dan berharap agar kerjasama yang utuh dapat disimpulkan dalam menggerakkan dakwah Islam.

Seterusnya, diadakan slot taaruf bagi setiap ahli yang hadir dan sesi fotografi mengikut portfolio yang dipegang serta gabungan semua HEWI Taakhi.

Selesai bergambar, para pimpinan menikmati jamuan yang disediakan sambil beramah mesra dan bertanya perkembangan BKAN masing- masing. Sikap keprihatinan jelas tergambar apabila mereka turut melahirkan rasa simpati atas nasib yang melanda sembilan orang mahasiswa Terengganu yang ditarik pinjaman.

Program diteruskan dengan mengadakan ziarah ke bilik- bilik ahli. Walaupun masa yang ada agak singkat, namun ia digunakan sebaiknya dalam usaha memastikan objektif program tercapai. Keramahan ahli BKAWM menerima tetamu menjadikan ziarah ini lebih bermakna dan merasa sangat kuat semangat bersaudara antara satu sama lain walaupun berbeza negeri dan loghat percakapan khususnya.

Program tersebut berakhir sekitar jam 10.30 malam. Jutaan terima kasih diucapkan kepada BKAWM kerana sudi menerima kunjungan kami. Semoga hubungan yang terjalin akan diperkasakan lagi pada masa akan datang.

Tuesday, March 27, 2012

MUSLIMAH PENERAJU UMMAH


     
     Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Allah SWT kerana masih lagi diberi nafas untuk meneruskan saki baki kehidupan. Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW kerana jerih payah baginda dalam mendaulatkan islam di muka bumi ini.

Seorang sarjana pernah menyatakan; “Insan perlu insaf bahawa kewujudannya mempunyai matlamat, perjalanannya mempunyai haluan dan hidupnya mempunyai tugas dan tanggungjawab.” Justeru, mahasiswa atau mahasiswi islam selaku sebahagian daripada entiti penting di dalam masyarakat juga tidak boleh lari daripada mencambahbiakkan kesedaran tentang persoalan pokok ini dan seterusnya wajar bingkas bangun mengkoreksi diri ke arah mengurus kejayaan hidup di dunia dan di akhirat.                    

     Sering diperkatakan bahawa mahasiswa merupakan generasi yang akan mewarisi kepimpinan negara pada masa akan datang. Golongan ini jugalah yang merupakan pelapis berjiwa kental yang akan menjadi aset penting untuk kelangsungan perjuangan bangsa dan agama. Jatuh bangunnya ummah di millennium mendatang banyak bergantung kepada kemandirian komuniti teras ini. Dunia telah menyaksikan dan sejarah telah membuktikan bahawa sejak zaman awal generasi manusia, ilmu memainkan peranan penting di dalam menentukan jatuh bangunnya sesuatu tamadun. Malah, dunia globalisasi hari ini jelas menunjukkan bahawa kerana penguasaan ilmu khususnya di dalam bidang sains dan teknologilah maka negara-negara maju khususnya Barat telah menjadi pendominasi dan pelopor kepada pelbagai lapangan kehidupan.

Monday, March 26, 2012

Malam Kesenian Islam 2012 : Ukhwah Kian Bertaut

KAHERAH,  23 MAC - Buat julung kalinya, Hal Ehwal Wanita Islam (HEWI) Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu (KPT) Mesir telah mengadakan  Malam Kesenian Islam di bawah seliaan Unit Kebudayaan, Kesenian dan Kemasyarakatan berobjektifkan ukhuwah selain memberi peluang kepada ahli menyerlahkan bakat masing-masing serta menyediakan lapangan kepada mahasiswi untuk berhibur mengikut syara’.


Program yang berlangsung di Dewan Darul Iman ini dihadiri oleh mahasiswi Pengajian Islam dan Sains Kesihatan yang berada di Kaherah. Program bermula pada jam 9.15 malam telah membuka tirai dengan persembahan nasyid dari Kumpulan Insyirah.  Malam Kesenian Islam diteruskan dengan persembahan dari kumpulan yang bertanding iaitu Kumpulan Ruhul Mahabbah dan Raudhah. Persembahan dari peserta diselangi dengan persembahan istimewa dari Unit Bait Muslim.



 Program ini dimeriahkan lagi dengan persembahan dari wakil Sains Kesihatan dalam mendeklamasikan sajak. Tidak ketinggalan, persembahan khas dari Ahli Jawatankuasa (AJK) HEWI KPT Mesir dalam menyampaikan mesej penting untuk semua ahli.

Majlis kemudian diteruskan dengan acara penyampaian sijil Skim Saham Waqaf PMRAM kepada pembeli saham melebihi 4 unit oleh saudari Nuraini Abdullah; Naib Pengerusi HEWI KPT Mesir. Hadiah juga diberikan kepada pemenang tempat pertama dari kumpulan Ruhul Mahabbah dan pemenang dari tempat kedua dari kumpulan Raudhah.



Mengakhiri majlis dengan jamuan makan sekaligus menjayakan BBQ Party anjuran Biro Dakwah KPT Mesir sekitar jam 11.45 malam. Semoga berkumpulnya hati-hati kita pada malam ini, akan mengukuhkan lagi keterikatannya sampai bila-bila.

HEWI KPT Mesir dengan penuh takzim mengucapkan ribuan terima kasih atas kerjasama yang diberikan secara langsung mahupun tidak. Jazakumullahu khairal jaza’.

Kuliah Sayyidul Ayyam SIRI III : بين يدي الفتيات

KAHERAH, 23 MAC – Unit Dakwah Hal Ehwal Wanita Islam (HEWI) Keluarga Penuntut- penuntut Terengganu (KPT) Mesir  telah berjaya mengadakan Kuliah Sayyidul Ayyam Siri 3. Bertempat di Dewan Darul Iman, kuliah kali ini telah disampaikan oleh Puan Dayang Siti Noraini binti Awang Damit Yahya.

Memulakan kalam, Puan Dayang Siti Noraini yang lebih mesra dengan panggilan Kak Ani mengupas tafsiran ayat 13 surah al-Kahfi  yang berkisar mengenai pemuda pemudi yang beriman kepada Allah. Beliau selanjutnya menyeru kepada semua supaya mengambil ibrah dari kisah para pejuang yang majoritinya merupakan golongan syabab dan fatayat.

Selain menyentuh tajuk kuliah, beliau turut menekankan keterlibatan ahli HEWI KPT dalam usaha memastikan agenda dakwah berjaya digerakkan oleh semua peringkat. Keseimbangan antara persatuan dan ilmu merupakan aspek yang perlu dihadam sepenuhnya.

Fikrah yang jelas dan kefahaman yang jitu masih belum cukup untuk seorang pejuang, bahkan individu tersebut mestilah sedia ditarbiah dan diprogramkan ,” katanya.


Di samping itu,  Kak Ani turut menaqalkan lima perkara yang membawa kepada kecemerlangan insan sebagaimana yang disebutkan oleh Syed Hawwa;

1)    1)  Akhlak
2)    2)Tsaqafah
3)    3)  Tanzim
4)    4)Takhtit (Perancangan)
5)    5)  Tanfiz (Pelaksanaan)

Kuliah yang padat dengan sorotan sirah dan fikrah juga kupasan isu semasa serta diselang selikan dengan lawak bersahaja tersebut mampu  menarik minat hadirin untuk terus mengikuti kuliah hingga ke penghujungnya.

Pihak KPT mengharapkan agar semua ahli dapat mengutip segala mutiara ilmu yang disampaikan dan diaplikasikan dalam menelusuri episod kehidupan ini.

Saturday, March 24, 2012

Direktori Kepimpinan HEWI PMRAM 2012

 

TIMBALAN PENGERUSI HEWI
Nurul Hasanah binti Yahuza
+20111 2415652
timbalanpengerusihewi@pmram.org

NAIB PENGERUSI HEWI I
(Ketua Unit Perancang & Panitia)
Atiyqah binti Yusoff
+20111 8518925
naibpengerusihewi-I@pmram.org

NAIB PENGERUSI HEWI II
(Ketua Unit Dakwah & Pembangunan Insan)
Siti Sarah binti Bushari
+20111 2286882
naibpengerusihewi-II@pmram.org

NAIB PENGERUSI HEWI III
(Ketua Unit Muhafazah)
Norhashima binti Majid
+20111 3591811
naibpengerusihewi-III@pmram.org

SETIAUSAHA HEWI
Shazazierra binti Sharif
+20111 2871396
setiausahahewi@pmram.org

TIMBALAN SETIAUSAHA HEWI
Intan Soraya binti Hashim
+20114 8633432
tsuhewi@pmram.org

NAIB SETIAUSAHA HEWI
(Ketua Unit Pendaftaran)
Nurul Nadirah binti Aw. Mohd Nor
+20111 0889378
nsuhewi@pmram.org

BENDAHARI HEWI
Nur Hidayah binti Mohd Akhir
+20114 7740512
bendaharihewi@pmram.org

UNIT KEBAJIKAN DAN KEMANUSIAAN
Nurlida binti Kelima
+20111 8518901
kebajikanhewi@pmram.org

UNIT PENDIDIKAN DAN KOMUNIKASI BAHASA
Mardhiah binti Nordin
+20111 7187341
pendidikanhewi@pmram.org

UNIT PENGETAHUAN DAN PENYELIDIKAN
Nurul Arifah binti Hilmi
+20111 6918937
penyelidikanhewi@pmram.org

UNIT PENERANGAN DAN PENERBITAN
Siti Hajar Aishah binti Sakdon
+20114 6797851
peneranganhewi@pmram.org

UNIT EKONOMI
Siti Mardhiah binti Abdul Malek
+20111 4581636
ekonomihewi@pmram.org

UNIT SAMBUTAN & REHLAH
Siti Nurbalqis binti Baharuddin
+20114 6807239
sambutanrehlahhewi@pmram.org

UNIT KEBUDAYAAN, KESENIAN DAN KEMASYARAKATAN
Nurul Safinas binti Mohajir
+20111 6035328
kemasyarakatanhewi@pmram.org

Thursday, March 22, 2012

BP dan HEWI ANGKAT PMRAM Cawangan 2012

BADAN PENGURUS ANGKAT PMRAM CAWANGAN 2012

BIL
NAMA BADAN PENGURUS
BKAN
DPM
1.
ABDUL AZIZ BIN ALI
NEGERI SEMBILAN
ISKANDARIAH
2.
ZULHAFEEZ BIN AHMAD ZAHIDI
JOHOR
MANSURAH
3.
AHMAD BAIHAKI BIN RASHID
KEDAH
ZAQAZIQ
4.
NUR AHMAD WAFIY BIN NOOR AZRI
KELANTAN
-
5.
AHMAD HUZAIFAH BIN MOHD FAUZI
PAHANG
TANTA
6.
NOR HALIS SYAFIQ BIN AHMAD
MELAKA
DAMANHUR
7.
MUHAMMAD AL-AMIN HAJI SALEH
PERLIS
TANTA
8.
SUBKI BIN ZAKARIA
TERENGGANU
DUMYAT
9.
AHMAD QUTAIBAH BIN MOHAMED
PERAK
DUMYAT
10.
MUHAMMAD ZUHAIRI BIN ZAINALABIDIN
KUALA LUMPUR
SYOUBRA
11.
ABDUL NAAFIQ TAQIUDDIN BIN ROSLAN
JOHOR
ZAQAZIQ
12.
ABDUL HADI JUSOH
SELANGOR
DAMANHUR
13.
AHMAD BIN JA'AFAR
KEDAH
SYOUBRA
14.
MUHAMMAD BIN MOHAMAD ZIN
PULAU PINANG
MANSURAH
15.
MUHAMMAD SHAZWAN BIN HAMZAH
PAHANG
MANSURAH
HEWI ANGKAT PMRAM CAWANGAN 2012

BIL
NAMA HEWI
BKAN
DPM
1.
NURUL HASANAH BINTI YAHUZA
NEGERI SEMBILAN
-
2.
ATIYQAH BINTI  YUSOFF
TERENGGANU
-
3.
SITI SARAH  BINTI BUSHARI
MELAKA
-
4.
NOR HASYIMA BINTI  MAJID
JOHOR
-
5.
SHAZAZIERA BINTI  SHARIF
PAHANG
-
6.
INTAN SORAYA BINTI HASHIM
WILAYAH
TANTA
7.
NURUL NADIRAH BINTI AW. MOHD NOR
KEDAH
ALEX
8.
NUR HIDAYAH BINTI MOHD AKHIR
KELANTAN
ALEX
9.
NURLIDA BINTI KELIMA
PERLIS
ZAQAZIQ
10.
MARDHIAH BINTI NORDIN
SELANGOR
-
11.
NURUL ARIFAH BINTI HILMI
PULAU PINANG
MANSURAH
12.
SITI HAJAR AISYAH BINTI SAKDON
MELAKA
ZAQZIQ
13.
SITI MARDHIAH BINTI ABDUL MALEK
PAHANG
TANTA
14.
SITI NUR BALQIS BINTI BAHARUDDIN
 JOHOR
-
15.
NURUL SAFINAS BINTI MOHAJIR
PERAK
MANSURAH