PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Thursday, December 30, 2010

ZIARAH MAQAM BERI PENDEDAHAN MENGENALI ULAMA' LEBIH DEKAT


JUMAAT, 24 DIS - Bersempena Muzakarah Berkelompok Amali edisi gabungan, Hal Ehwal Wanita Islam Keluarga Penuntut-Penuntut Terengganu di bawah kelolaan Unit Dakwah dengan kerjasama Unit Sambutan dan Rehlah telah menganjurkan ziarah maqam auliya’ sekitar Kaherah. Rombongan ini disertai 47 orang peserta akhawat yang memuatkan empat buah tremco. Rombongan bertolak tepat jam 8.30 pagi dari Hayyu Asyier.

Ustaz Abdul Malik bin Abdul Karim, mantan Badan Pengurus PMRAM sebagai pemberi taklimat berkenaan maqam-maqam yang dilawati. Bermula dari maqam pertama diziarahi iaitu Maqam Syeikh Muhammad Zaqiyudin Ibrahim. Seterusnya antara beberapa maqam lain yang dilawati ialah maqam Sayyidah Zainab, Imam As-Syafie, Sayyidi Syeikh Soleh Ja’fari dan hinggalah yang paling akhir di Jabal Muqottam, menziarahi Maqam Ibnu Atoillah Assakandari.

Hampir 20 atau labih maqam yang berjaya dilawati. Rombongan berhenti di Masjid Sultan Hassan untuk menunaikan solat Jumaat dan berhenti untuk rehat seketika dan makan di Masjid Sayyidi Ahmad bin Atoillah Assakandari. Program ziarah berakhir sekitar jam 4.30 petang setelah selesai menziarahi maqam-maqam sekitar Jabal Muqottam ini sebagai destinasi terakhir.

Semoga dengan menziarahi maqam ahli bait Rasulullah S.A.W dan para auliya’ akan mendapat rahmat dan keberkatan daripada Allah S.W.T.