PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Monday, February 13, 2012

JAULAH DUMYAT


11 Februari 2012- Unit Sambutan dan Rehlah Hal Ehwal Wanita Islam (HEWI) Keluarga Penuntut- penuntut Terengganu (KPT) Mesir telah menganjurkan jaulah ke Dumyat dan Ra’sul Bar. Bermula jam 8 pagi, rombongan yang disertai 40 orang pelajar mula bertolak ke destinasi utama; Dumyat. Perjalanan memakan masa hampir tiga jam sebelum pantai Dumyat mula kelihatan.

 
Pesisiran pantai memutih dek banyaknya kerang-kerang yang terdampar tanpa ada yang mengutipnya. Setelah menunaikan solat, para peserta terus menggunakan masa yang ada bagi mengisi sebanyak mungkin kerang ke dalam bekas dan plastik yang dibawa. Kegembiraan dan keriangan jelas terpancar di wajah masing-masing. Ada yang mencari sekadar di pesisiran, ada juga yang menyilau di balik air yang berombak.

 
Empat jam mencari, kepenatan  dan kelaparan yang dirasai mula meminta agar perut diisi dan masing- masing mula menjamu selera dengan bekalan yang dibawa. Setelah berehat beberapa ketika, rombongan berkemas untuk menuju ke destinasi yang seterusnya.
 

Perjalanan diteruskan melihat matahari terbenam di Ra’sul Bar. Di sini terdapatnya pertemuan antara Sungai Nil dan Laut Mediteranian. Keindahan senja dimeriahkan lagi dengan pemandangan nelayan sedang mencari tangkapan.

Berkumandang azan maghrib, para peserta mula menuju ke masjid terdekat bagi menunaikan solat sebelum berangkat balik. 7.30 malam, rombongan mula bertolak pulang.