PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Saturday, August 7, 2010

Renungan Buat Kaum Wanita

Hadis abdulah bin Umar R.A. :


Rasulullah sollallohu alaihi wasallam telah bersabda :

"Wahai kaum wanita, bersedekahlah kamu dan perbanyakkanlah istighfar, iaitu memohon ampun. Kerana, aku melihat kaum wanitalah yang lebih ramai menjadi penghuni neraka."

Seorang wanita yang cukup pintar antara mereka bertanya : "wahai Rasulullah, mengapa kami kaum wanita lebih ramai menjadi penghuni neraka?"

Rasulullah sollallohu alaihi wasallam bersabda : "maksud kekurangan akal ialah penyaksian2 orang wanita sama dengan penyaksian seorang lelaki. Inilah yang dikatakan kekurangan akal. Begitu juga wanita tidak mengerjakan sembahyang pada malam-malam yang dilaluinya dan berbuka pada bulan Ramadhan kerana haid. Maka iniloah dikatakan kekurangan agama."

Namun begitu, Rasulullah sollallohu alaihi wasallam juga ada bersabda :

"Seseorang wanita yang mengerjakan solat 5 waktu, berpuasa wajib sebulan, memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya, pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dikehendakinya." (Riwayat Abu Nuaim)

Buat sahabat muslimahku,

Beruntungnya Allah menjadikan kita sebagai seorang wanita. Begitu mudah untuk masuk syurga. Namun, kenapa kaum kita juga yang lebih ramai di neraka?

Mari kita renungkan bersama. Semoga kita semua tidak mensia-siakan nikmat yang Allah beri kepada kita sebagai WANITA.

Saidatina Aisyah pula meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah sollallohu alaihi wasallam bersabda bermaksud :

"Tidaklah seseorang wanita yang didatangi haid kecuali haidnya merupaka kafarah bagi dosa-dosanya yang telah lalu. Dan pada hari pertama haidnya, dia membaca 'Alhamdulillahi 'ala kulli haal wa astaghfirullaha min kulli zanbin', maka Allah subhanahu wata'ala menetapkan baginda bebas daripada neraka, dengan mudah melalui sirat, aman dari segala seksa, bahkan Allah subhanahu wata'ala mengangkat ke atasnya darjat 40 orang syuhada apabila dia selalu berzikir kepada Allah subhanahu wata'ala selama haidnya."

SABDA RASULULLAH SOLLALLOHU ALAIHI WASALLAM : "JAGALAH DIRIMU BAIK-BAIK, USAHAKANLAH KEMULIAANMU, KERANA ENGKAU DIPANDANG MANUSIA BUKAN KERANA RUPA, TETAPI KESEMPURNAAN BUDI DAN ADAB."