PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Friday, April 27, 2012

HABLUMMINALLAH, HABLUMMINANNAS



Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasihani
Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera kepada sahabat-sahabat seperjuangan sekalian.

Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT kerana dengan izinnya dapat kita menikmati dua nikmat yang cukup besar iaitu nikmat kesihatan dan nikmat masa lapang. Dengan dua nikmat ini kita dapat meneruskan kehidupan kita sebagai seorang muslim yang memakmurkan bumi ini dengan pelbagai agenda dakwah, tarbiah dan sebagainya.

Selawat dan salam kepada junjungan mulia Rasulullah S.A.W, para sahabat yang menjadi pendokong setia perjuangan baginda dan seterusnya penolong-penolong agama Allah sekalian.


Mahasiswa dan mahasiswi yang dirahmati Allah sekalin,

Pertamanya salam imtihan diucapkan kepada seluruh mahasisiwi yang bakal menduduki imtihan tidak lama lagi, semoga kita semua berjaya. Fatrah imtihan merupakan fatrah perjuangan bagi kita untuk mendapatkan kejayaan setelah bertungkus lumus menuntut ilmu sepanjang sesi pengkuliahan kemudian ilmu yang telah dipelajari itu akan diuji untuk memastikan kita benar-benar mendalami ilmu yang dipelajari atau pun sebaliknya.

Inilah tugas sebagai seorang pelajar, nak tengok sejauh manakah ilmu yang dipelajari melekat dalam diri dan juga sejauh mana kefahaman tentang ilmu itu pada diri sendiri.


'Kesihatan yang hilang boleh diperoleh dengan ubat-ubatan yang baik tetapi masa yang hilang sekali hilang akan terus hilang'.

Berdasarkan kata-kata tersebut dapatlah kita simpulkan bahawasanya masa yang berbaki ini hendaklah digunakan sebaiknya supaya kita tidak menyesal di kemudian hari. Usaha dan ikhtiar itu adalah penting sebelum kitah menyerahkan urusan kita kepada Allah SWT sepenuhnya.

Setelah habis mengulangkaji, setelah khatam semua kitab-kitab dan setelah semua urusan kita dengan Allah dan sesama manusia telah selesai maka pada masa itu seharusnyalah kita bertawakkal kepada Allah SWT pula.

Jaga hubungan dengan Allah dan jaga hubungan dengan manusia ini menjadi kepentingan kepada kita semua kerana di dalam Al-Quran Allah ada menyebut di dalam surah Ali I'mran ayat 112 yang bermaksud:mereka diliputi kehinaan di mana saja mereka berada, kecuali jika mereka berpegang kepada tali(agama)Allah dan tali (perjanjian) manusia.


Dalam kita tidak sedar ada di kalangan kita secara sengaja atau tidak telah melukakan hati sahabat-sahabat kita yang lain.
Maka dengan itu, marilah kita gunakan kesempatan yang masih berbaki ini untuk memohon maaf dari mereka dan mendoakan insan-insan yang telah berkorban untuk kita ini.

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda : “Barangsiapa telah berbuat kebaikan kepadamu, maka balaslah kebaikannya itu. Jika engkau tidak mendapati apa yang dapat membalas kebaikannya itu, maka berdo’alah untuknya hingga engkau menganggap bahwa engkau benar-benar telah membalas kebaikannya.” (Hadith Sahih Riwayat Ahmad)

Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memohon maaf dari pada sahabat-sahabat atas segala kesalahan yang pernah saya lakukan secara sedar atau tidak. Semoga Allah memberkati atas segala usaha kalian.

Kepada sahabat-sahabat, panjatkanlah doa kepada Allah SWT semoga dipemudahkan urusan semasa menjawab soalan-soalan yang tertera pada kertas soalan nanti, yang penting di sini adalah, usaha itu adalah datangnya daripada kita sendiri.


Sekian sahaja untuk kali ini.bittaufiq wan najah fil imtihan lil islam.

Norlida bt Kelima
Ketua Unit Kebajikan & Kemanusiaan
HEWI PMRAM 2012

'MEMARTABAT KEILMUAN MEMIMPIN KESATUAN'
'JULANG KEILMUAN JANA KEIZZAHAN'