PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Tuesday, May 17, 2011

TERIMA KASIH BUAT WARGA PENDIDIK

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu Mesir (KPT) mengambil kesempatan sempena sambutan hari guru bagi mengucapkan sekalung penghargaan dan terima kasih buat seluruh warga pendidik.

Sesungguhnya peranan dan tugas yang dijalankan oleh warga pendidik adalah sangat besar dan mulia. Mereka bertanggungjawab mendidik, mengasuh, membentuk akhlak dan keperibadian muslim selaras dengan kehendak al-Quran dan as-Sunnah.

Daripada Abu Umamah al-Bahili, Rasulullah -sallallahu alaihi wasallam- bersabda:-

“Sesungguhnya Allah, malaikat dan ahli (penduduk) langit dan bumi; hinggakan semut di dalam lubang dan juga ikan paus (meliputi seluruh haiwan di darat dan laut) mendoakan kebaikan ke atas orang yang mengajar perkara yang baik kepada manusia.”
(Riwayat al-Tirmizi)

Justeru itu, seharusnya kita perlu menghargai peranan ikhlas mereka bagi membentuk masyarakat yang berilmu dan berakhlak mulia. Adab kita dengan warga pendidik yang telah banyak menabur bakti demi memastikan anak didik yang diasuh berjaya di dunia dan akhirat.

Sempena Sambutan Hari Guru kali ke-40 dengan Tema Hari Guru 2011 “Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara”, kami doakan agar jasa yang dicurahkan oleh warga pendidik dibalas oleh Allah SWT dengan balasan yang baik. Terima kasih atas perjuangan kalian yang tidak ternilai harganya. Jasa dan pengorbanan ini akan terpahat dalam ingatan dan akan tetap dikenang sepanjang hayat. “Selamat Menyambut Hari Guru!”, “Terima Kasih Cikgu!”.