PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Monday, March 26, 2012

Kuliah Sayyidul Ayyam SIRI III : بين يدي الفتيات

KAHERAH, 23 MAC – Unit Dakwah Hal Ehwal Wanita Islam (HEWI) Keluarga Penuntut- penuntut Terengganu (KPT) Mesir  telah berjaya mengadakan Kuliah Sayyidul Ayyam Siri 3. Bertempat di Dewan Darul Iman, kuliah kali ini telah disampaikan oleh Puan Dayang Siti Noraini binti Awang Damit Yahya.

Memulakan kalam, Puan Dayang Siti Noraini yang lebih mesra dengan panggilan Kak Ani mengupas tafsiran ayat 13 surah al-Kahfi  yang berkisar mengenai pemuda pemudi yang beriman kepada Allah. Beliau selanjutnya menyeru kepada semua supaya mengambil ibrah dari kisah para pejuang yang majoritinya merupakan golongan syabab dan fatayat.

Selain menyentuh tajuk kuliah, beliau turut menekankan keterlibatan ahli HEWI KPT dalam usaha memastikan agenda dakwah berjaya digerakkan oleh semua peringkat. Keseimbangan antara persatuan dan ilmu merupakan aspek yang perlu dihadam sepenuhnya.

Fikrah yang jelas dan kefahaman yang jitu masih belum cukup untuk seorang pejuang, bahkan individu tersebut mestilah sedia ditarbiah dan diprogramkan ,” katanya.


Di samping itu,  Kak Ani turut menaqalkan lima perkara yang membawa kepada kecemerlangan insan sebagaimana yang disebutkan oleh Syed Hawwa;

1)    1)  Akhlak
2)    2)Tsaqafah
3)    3)  Tanzim
4)    4)Takhtit (Perancangan)
5)    5)  Tanfiz (Pelaksanaan)

Kuliah yang padat dengan sorotan sirah dan fikrah juga kupasan isu semasa serta diselang selikan dengan lawak bersahaja tersebut mampu  menarik minat hadirin untuk terus mengikuti kuliah hingga ke penghujungnya.

Pihak KPT mengharapkan agar semua ahli dapat mengutip segala mutiara ilmu yang disampaikan dan diaplikasikan dalam menelusuri episod kehidupan ini.