PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Saturday, March 3, 2012

“Meniti Sirah Rabiul Akhir”


2 Mac 2012,  KAHERAH – Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu (KPT) Mesir sesi 2011/2012 di bawah seliaan Unit Dakwah  Hal Ehwal Wanita Islam telah mengadakan ‘Kuliah Sayyidul Ayyam’ bertempat di Surau Darul Iman, Hayyu ‘Asyir.
Bertemakan “Meniti Sirah Rabiul Akhir”, kuliah disampaikan oleh Norhashima binti Majid; Unit Kebajikan & Kemanusiaan HEWI PMRAM  2011.

Beliau menyentuh terlebih dahulu peristiwa- peristiwa yang terkandung di dalam bulan Rabiul Awal yang menjadi kesinambungan terhadap lakaran sejarah di bulan Rabiul Akhir.
Kelahiran Rasulullah S.A.W. , hijrah baginda dari Mekah ke Madinah, serta kewafatan Nabi Muhammad S.A.W. merupakan antara peristiwa terbesar yang terpahat di dada sejarah Islam. 
 “Usah sibuk mencari idola mana yang patut dicontohi, sedangkan di dalam sejarah Islam sendiri sudah ada tokoh yang amat hebat, ” kata beliau sewaktu menceritakan kecekalan Asma’ binti Abu Bakar yang sanggup mendaki ke Gua Thur untuk memberi makanan kepada Rasulullah dan Abu Bakar.

Seterusnya, turut diceritakan kisah yang berlaku di bulan Rabiul Akhir. Antaranya ialah Perang Hittin yang membolehkan Solahuddin al-Ayyubi menakluk Palestin pada tanggal 1187 M. Selain itu, terjadinya Perang Bani Nadhir yang berpunca dari rasa tidak puas hati di kalangan mereka.
Beliau menyeru kepada hadirin agar sama- sama mengkaji dan menyelusuri sejarah kerana ia dapat dijadikan panduan untuk kita menghadapi hari mendatang.