PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Wednesday, September 29, 2010

HEWI KPT's Tour di Mansurah

MANSURAH, 23 September 2010 - Berkhidmat sambil melawat pelajar-pelajar baru tajaan Yayasan Terengganu (YT) di Mansurah yang sedang mengikuti program YT di bawah kelolaan Tuan Haji Ahmad Kamal bin Abdullah, Pegawai HEP Negeri Terengganu. Nama HEWI KPT's Tour diambil bersempena tarikh HEWI's Tour anjuran HEWI PMRAM baru-baru ini sebagai meraikan dan tanda sokongan terhadap program-program anjuran PMRAM.


Langkah menziarahi pelajar-pelajar baru YT ini diambil sebagai langkah mendekatkan ahli dengan KPT selaku Badan Kebajikan Anak Negeri yang bernaung di bawah PMRAM dan juga berdaftar dengan Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK). Seramai 4 orang HEWI KPT menyertai rombongan ini iaitu Naib Pengerusi, Bendahari, Unit Kebajikan dan Unit Informasi dan Penerbitan turun padang menziarahi pelajar-pelajar baru yang berada di sana seramai 69 orang keseluruhannya. Turut bersama HEWI KPT's Tour ini juga ialah 2 ahli HEWI yang mendapat arahan supaya meninjau-ninjau keaadaan pelajar selepas pulangnya wakil AJK HEWI nanti.


Penginapan 2 hari 1 malam di Asrama Yayasan Terengganu di Mansurah memberi peluang penuh kepada HEWI untuk memperkenalakn KPT sebagai badan kebajikan induk yang memberi khidmat kepada seluruh anak-anak Terengganu di seluruh muhafazah seterusnya beramah mesra bersama pelajar pengajian Islam, perubatan dan pergigian yang menginap di sana. Keberadaan HEWI di sana dilayan dengan baik oleh seluruh penghuni asrama tersebut.

Peranan wakil-wakil HEWI untuk 2 hari adalah memberi khidmat dan tunjuk ajar kepada mereka yang baru mengenal dan menjejak kai ke bumi Mesir ini. Sempat juga membawa 5 orang pelajar pergigian mengenal kawasan-kawasan sekitar dan mengajar cara bermu'amalat dengan arab di Mansurah ini sebelum mereka dihantar ke Iskandariah mendaftarkan diri di Universiti Iskandariah.


2 hari 1 malam dimanfaatkan sebaiknya dengan melawat ke bilik-bilik di aras 5 & 7 yang didiami pelajar akhawat. Memberi taklimat kesihatan dan keselamatan secara tidak formal dan memberi beberapa maklumat tambahan sebagai panduan kepada mereka.

Rombongan HEWI mula bergerak menuju Kaherah, melunaskan kerja-kerja yang menanti dengan penuh sabar di sana selepas ditinggalkan agak lama, selama 3 hari. Pengalaman bersama mereka membibitkan bunga-bunga ukhuwah yang semoga berkekalan hingga ke akhirnya.