PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Sunday, September 5, 2010

Mangsa Kebakaran

"Kecil api menjadi kawan, besar ia menjadi lawan". Peribahasa yang direka oleh generasi sebelum ini banyak memberi pengajaran kepada kita semua. Peribahasa bukan sekadar peribahasa tetapi ia merupakan suatu kecaknaan dan puitisnya bahasa.

Peribahasa ini jika tidak dita'wilkan, ia sudah boleh menajdi satu pengajaran buat semua. Satu kejadian telah berlaku di bangunan siswi pada 3 September baru-baru ini. Kejadian ini berlaku kira-kira jam 10 malam waktu Mesir melibatkan bilik air di sebuah rumah.

Nyalaan api dari sebatang lilin telah mengakibatkan satu kebakaran setelah lama ia dibiar di atas sebuah mesin basuh. Penggunaan lilin dipercayai akibat ketidaknyalaan lampu bilik air rumah tersebut dalam satu jangka masa yang agak lama walaupun telah beberapa kali membuat aduan dan laporan kerosakan di Pejabat Pengurusan Pelajar. Ahli rumah tersebut mengalami kesulitan menukar lampu apabila didapati kerosakan itu amat rumit untuk diselesaikan sendiri setelah aduan yang dikemukakan mendapat respon yang lambat.

Kejadian disedari oleh Penasihat HEWI sendiri setelah terhidu bau plastik terbakar. Pada mulanya, asap yang berkepul disangkakan berpunca dari komputer di dalam bilik. Rupa-rupanya dari mesin basuh yang telah hampir separuh terbakar. Ahli rumah terbabit dengan sedaya-upaya memadamkan api dengan mendapatkan sumber air dari luar bilik air tersebut. Keadaan di dalam bilik air sudah kelam, mangsa hanya memadamkan api dari luar sahaja.

Alhamdulillah, tiada kemalangan jiwa dilaporkan. Ahli rumah tersebut dikhabarkan selamat. Semua kembali tenang setelah api berjaya dipadamkan.


Takziah dari Saf Pimpinan HEWI buat mangsa. Semoga perkara sebegini tidak berulang lagi di masa akan datang. Jika ada sebarang permasalahan, harap dapat diselesaikan dengan segera dengan menggesa mana-mana pihak demi menjamin keselamatan ahli di bangunan ini.

Pesanan dari Unit Perumahan HEWI KPT supaya lebih berhati-hati dalam mengurus perjalanan kehidupan sehari-hari. Jadikan kejadian yang berlaku ini sebagai satu iktibar supaya setiap ahli selesa dan harmoni tinggal di sini.