PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Sunday, August 21, 2011

GEMPAK MUJAHIDAH : MENAMBAH THAQAFAH, MENGUKUH KESATUAN

Kaherah, 27 Ogos 2011 – Hal Ehwal Wanita Islam (HEWI), Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu (KPT) Mesir, telah berjaya menganjurkan program Gempak Mujahidah 2011 (GM ‘11) yang telah berlangsung selama dua hari iaitu pada 15 & 16 Ogos dengan tema ‘Mahasiswi Seiring Dengan Perkembangan Dunia Baru’. Program ini adalah program khusus bagi siswi dan kehadiran peserta adalah seramai lebih kurang 48 orang.


Program tersebut bermula seawal 7.30 pagi dengan pendaftaran peserta, kemudia Majlis Perasmian Gempak Mujahidah yang bermula jam 9.00 pagi dengan alunan Asma’ al-Husna, lagu PMRAM dan lagu tema progam. Majlis diserikan dengan ucapan Pengarah Program; Saudari Naufal Kamaruddin, seterusnya ucapan Naib Pengerusi HEWI KPT Mesir 2010/2011; Saudari Tengku Fathimah Tengku Hashim, dan perasmiannya disempurnakan oleh Yang DiPertua (YDP) KPT Mesir 2010/2011; Saudara Mohd Riduan Abu Bakar yang juga merangkap Pengerusi HEWI, sekaligus melancarkan gimik perasmian.


Slot pertama dimulakan dengan Wacana Ilmiah pada yang bertajuk ‘Realiti Muslimah Mendepani Arus Globalisasi’ dan disampaikan oleh Saudari Nurul Hasanah Yahuza (Naib Pengerusi II; Unit Dakwah dan Pembangunan Insan PMRAM 2011) dan Saudari Noor Akmaizan Yusof (Setiausaha HEWI PMRAM 2011). Slot ini diserikan lagi dengan moderator yang ceria Saudari Nadiah Remli dan berakhir kira-kira jam 11.40 pagi.


Slot 2 diteruskan dengan Kursus Bekam yang telah disampaikan oleh Saudari Nursyazwani Jusoh. Program kemudiannya disambung dengan pengisian berikutnya iaitu Forum Kesihatan Wanita yang membicarakan tentang kehamilan oleh Saudari Natrah Ahmad Kamil (Mantan Timbalan Presiden II Persatuan Perubatan). Kemudian disusuli dengan pemeriksaan kesihatan yang bermula jam 1.30 tengah hari hingga 4.30 petang.


Program diteruskan dengan slot berikutnya; slot bersama HEWI yang bertajuk Tentang Dia. Dalam slot ini Kepimpinan HEWI akan membaca biodata diri dan menerangkan portfolio masing-masing, dan setiap 2 org daripada 4 kumpulan yang telah dibahagikan akan mencabut nama 2 HEWI bertuah yang akan masuk ke kumpulan mereka. Manakala ahli kumpulan lain akan meneka 2 HEWI bertuah tersebut berdasarkan klu-klu yang dibuat. Ahli kumpulan tersebut kemudiannya diminta menperkenalkan kembali HEWI tersebut, berdasarkan apa yang telah diperkenalkan di permulaan slot tadi.


Usai solat Asar, pertandingan permainan tradisional diteruskan dengan acara regu, tudung botol dan congkak yang telah diwakili oleh setiap kumpulan pada satu permainan. Pertandingan ini tamat tepat jam 6.00 petang dan selesai hari pertama.


Pada hari kedua pula, seawal jam 2.30 pagi berlangsungnya qiayamullal dan peserta kemudiannya dihidangkan dengan sedikit makanan untuk sahur jama’ie dan menunggu untuk solat subuh secara berjemaah.


Program disambung pada jam 7.30 pagi dengan diskusi kitab fiqh mar’ah yang bertajuk ‘Risalah fi Ahkam al-Haidh wa an-Nifas wa al-Istihadah’ didiskusikan oleh Ustazah Afraa ‘Abidah binti Ismail; isteri kepada Sheikh Rohimuddin Nawawi Azmatkhan al-Bantany. Kemudian diteruskan acara debat ’kedai kopi’ yang diwakili oleh pihak kerajaan dan pembangkang dari setiap kumpulan, tema program telah dijadikan tajuk perbahasan untuk acara debat kali ini. Perbahasan ini telah dimenangi oleh pihak kerajaan.


Sebelum ke slot seterusnya, program memberi laluan untuk solat Zohor dan rehat. Setelah itu diteruskan dengan Kursus Pengurusan Jenazah yang telah dibentangkan oleh Ustazah Dayang Siti Noraini binti Awang Damit Yahya. Kursus ini telah menerangkan bagaimana cara menghadapi orang yang sedang nazak, bagaimana mamandikan jenazah ,mengkafankan jenazah dan lain-lain. Cara memandikan dan mengkafankan ditunjukkan secara praktikal.


Seterusnya diadakan pertandingan gubahan dan pantun secara serentak dan ditangguh seketika bagi member laluan kepada waktu solat asar, disambung semula pada jam 4.15 petang dan berakhir pada 6.00 petang.


Akhirnya tibalah ke Majlis Penutup yang disempurnakan oleh Saudari Noor Akmaizan Yusof yang merukapan HEWI Angkat Terengganu. Kemudian diteruskan dengan penyampaian hadiah untuk pemenang pertandingan, persembahan nasyid oleh kumpulan Insyirah, sedikit tayangan video dari HEWI dan berbuka puasa beramai-ramai. Program dua hari ini juga diserikan dengan pameran di bawah keloalaan Unit Informasi dan Penerbitan HEWI KPT Mesir 2010/2011.


Bacaan doa di akhir program disampaikan oleh Ketua Unit Dakwah HEWI KPT Mesir; Saudari Nuraini Abdullah. Majlis berakhir sekitar jam 8.00 malam.


Pihak KPT Mesir mengucapkan jutaan terima kasih kepada seluruh warga kerja yang bertungkus-lumus menjayakan program Gempak Mujahidah 2011 yang berlangsung selama 2 hari ini.