PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Friday, April 29, 2011

PERANCIS BOLEHKAN DEDAH AURAT, TAPI MENGHARAMKAN PURDAH


وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ نَصِيرٍ

Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. ( Al-Baqarah:120)

Dasawarsa ini, kita sering dihujani dengan isu-isu yang menggangu gugat sensitiviti umat Islam. Bertepatan dengan firman Allah S.W.T diatas, bangsa Yahudi tidak akan pernah berdiam diri selagi mana umat Islam tidak mengikut gaya hidup mereka. Dulu, Islam dihina dengan penganjuran Islamic Festival Fashion (IFF) yang didalangi umat Islam sendiri. Kini, kita sekali lagi dikejutkan dengan undang-undang pertama di dunia yang mengharamkan pemakaian niqab, yang mula berkuat kuasa di Perancis pada 11 April 2011. Ini bermakna wanita boleh mendedahkan aurat di Cannes tetapi tidak boleh menutup muka di Champs-Elysees.

Nayet (tengah) dan Kenza Drider (kiri), keluar dari balai polis

selepas ditahan kerana memakai purdah di Paris.

Denda juga dikenakan kepada orang yang didapati memaksa wanita memakai purdah, manakala denda AS$38,000 (RM121,600) dan penjara setahun dikenakan jika wanita dipaksa memakai purdah di bawah umur.

Bagi umat Islam, undang-undang itu adalah satu lagi tamparan dan penghinaan kepada agama kedua terbesar di Perancis tersebut dan meningkatkan risiko Islamofobia di negara yang mana masjid dan rumah ibadat lain sering menjadi sasaran kebencian. Dalam masa yang sama, ia akan menjejaskan kehidupan kira-kira 2,000 wanita Islam di Perancis yang memakai purdah (dikenali sebagai niqab di sini) dan burqa.

Rentetan pengharaman itu, dua wanita berpurdah telah ditangkap semasa menyertai satu protes di bandaraya Perancis setelah beberapa jam pengharaman itu berkuat kuasa. Demonstrasi yang diharamkan itu diadakan di dataran berbatu menghadap gereja Notre Dame, penuh simbolik dengan sejarah zaman pertengahan Perancis dan semangat memberontak yang biasa ditunjukkan oleh warganya pada zaman moden. Sesetengah pihak melihat pengharaman itu sebagai menandakan sentimen Islamofobia yang semakin menular di negara tersebut.

Namun, kerajaan Presiden Nicolas Sarkozytetap mempertahankan undang-undang itu sebagai benteng yang melindungi identiti Perancis daripada ketidaksamaan dan fahaman yang melampau. Sementara itu, pihak Polis merungut bahawa undang-undang baru itu sukar dikuatkuasakan.

“Undang-undang itu sangat jelas. Menyembunyikan muka anda di tempat awam menjadi sebab untuk dikenakan tindakan,” kata Menteri Dalam Negeri, Claude Gueant pada mesyuarat Kesatuan Eropah (EU) di Luxembourg.

Beliau berkata, pengharaman tersebut melindungi dua prinsip asas iaitu sekularisme dan prinsip kesamarataan antara lelaki dan wanita.


Walaubagaimanapun, seorang jutawan muslim di Perancis yang bernama Rachid Nekkaz telah memperuntukan wang sebanyak 1 juta Euro untuk membiayai saman kepada mana-mana wanita Islam di Perancis yang memilih untuk terus memakai purdah atau niqab.Ini menunjukkan, masih ada insan yang sanggup menggadaikan harta dan wang ringgit, demi mempertahankan maruah muslimah dan agama Islam itu sendiri. Wallahu a’llam.