PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Wednesday, April 27, 2011

PERISTIWA DI BULAN JAMADIL AWWAL

Jamadil Awwal merupakan bulan ke-5 di dalam kalendar Takwim Hijrah.

Firman Allah dalam ayat 74 surah an-Nisa' :
Maksudnya : Oleh itu (orang beriman yang mengutamakan kebahagiaan akhirat daripada kesenangan dunia hendaklah mereka berperang pada jalan Allah. Dan sesiapa yang berperang pada jalan Allah lalu dia gugur syahid atau beroleh kemenangan maka kami akan menganugeranhkannya ganjaran pahala yang besar.

Kini kita berada pada bulan Jamadil Awwal yang pernah menyaksikan bagaimana berlakunya peperangan Mu'tah pada tahun ke 8 Hijrah disebabkan pengkhhianatan terhadap seorang utusan yang telah dihantar oleh Rasulullah SAW kepada Raja Busra iaitu Harith bin Umair al-Azdi di mana beliau telah gugur syahid apabila direbus hidup-hidup di dalam kawah air panas. Sebagaimana maklum selepas pembukaan kota Mekah pada bulan Ramadhan tahun yang sama maka tiada lagi berlaku peperangan besar dengan kafir Quraisy sebaliknya tumpuan dakwah Islam mula dikembangkan ke luar tanah Arab melalui penghantaran utusan yang membawa surat daripada Rasulullah SAW.

Jawapan yang diterima daripada pemimpin qabilah dan negara terhadap seruan dakwah melalui surat yang dihantar ini bermacam-macam di mana ada yang menerima Islam, tidak kurang yang menolak secara lembut dan ada juga yang menolak secara kasar termasuk dalam kes utusan kepada Raja Busra yang dibunuh secara kejam. Pada hari ini jarang berlaku pemimpin negara umat Islam yang menghantar surat utusan dakwah kepada pemimpin bukan Islam sebaliknya ramai yang mengutus surat untuk terus taat setia kepada kuasa kuffar dan sistem ciptaan manusia.

Peperangan Mu'tah turut mengajar kita bagaimana ketegasan Rasulullah SAW terhadap musuh Islam. Jika Rasulullah SAW dan banyak pemimpin zaman silam sanggup menghantar tentera walaupun seorang umat Islam yang dibunuh atau dihina oleh musuh sebaliknya pada hari ini ramai musuh di kalangan umat Islam sendiri sanggup bersekongkol dengan penjenayah dan pengganas dunia iaitu Amerika Syarikat dan zionis Yahudi dalam menjajah dan membunuh umat Islam seperti di Palestin, Iraq, dan yang terbaru di Libya.

Kita lihat Libya bakal menjadi Iraq yang kedua di mana atas alasan mahu menggulingkan pemimpin berkuku besi maka musuh Islam melakukan serangan dan akhirnya ia dijajah dengan pemimpin boneka dijadikan sandaran. Inilah di antara amaran Nabi Muhammad SAW apabila sesebuah negara tidak melaksanakan sistem Islam dan memilih pemimpin yang jahat maka negara tersebut akan dijajah oleh penjajah yang jauh lebih jahat dan kejam.

Pemilihan sebagai pemimpin mesti berlandaskan syarak bukannya hawa nafsu dan rasuah bagi memastikan keadilan dan kesejahteraan di dunia dan di akhirat antaranya ialah mesti sanggup berkorban bukan sahaja harta benda malah jiwa raga dalam mempertahan dan menjulang sistem Islam bukan memilih pemimpin yang hanya tahu mengumpul kekayaan dengan merompak hasil mahsul negara.

Memilih pemimpin yang sanggup menjaga maruah dan jiwa rakyat jelata bukannya pemimpin yang membiarkan budaya fitnah dan pelanggaran maruah seperti isu liwat dan video seks yang meletakkan maruah umat Islam buruk tanpa ada usaha dalam menyekat perbuatan terkutuk ini demi mengejar dan menjaga harta dan takhta.

Memilih pemimpin yang menjadikan Allah sebagai penguasa yang paling berkuasa sehingga tunduk patuh terhadap segala sisitemNya, bukannya pemimpin yang hanya melaungkan hak asasi manusia sedangkan hak Allah dilanggar ssesuka hati. Bijak memilih pemimpin membawa kebahagiaan, salah memilih pemimpin membawa penderitaan. Ia bukan perkara kecil tapi bakal ditanya di akhirat kelak.

Firman Allah dalam ayat 149 Surah Ali Imran :
Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu mengikuti orang-orang kafir nescaya mereka akan mengembalikankamu ke belakang (kekufuran) lalu jadilah kam orang-orang yang rugi.

Semangat jihad yang ditanam beserta keyakinan yang tidak berbelah bahagi kepada pertolongan Allah telah membawa kemenangan kepada tentera Islam di mana hanya 12 tentera Islam gugur syahid termasuk tiga panglima perang yang telah dilantik oleh Rasulullah SAW di mana kepimpinan tentera Islam selepas itu diambil alih oleh Saiyyida Khalid bin Al-Walid.

Semangat jihad inilah yang digeruni oleh musuh islam sehingga telah banyak usaha termasuk dalam merombak sukatan pengajian di Universiti Al-Azhar, Mesir dan lain-lain supaya umat Islam mandul jidah dan tidak lagi bangkit menentang keganasan kuffar. Sekiranya terus ada pejuang Islam yang cintakan mati syahid bagi berdepan dengan tentera kuffar yang takut mati maka selagi itulah kuffar akan berdepan dengan tantangan sengit yang menakutkan. Umat Islam dimandulkan jihad mereka dengan kejahilah terhadap agama mereka sendiri, tenggelam dalam hiburan yang melalaikan, lemas dalam cinta dunia dan takutkan mati.

Pemikiran umat Islam dipenuhi dengan cara hidup kuffar di mana ikutan mereka adalah artis, bintang sukan dan sebagainya. bahan bacaan mereka adalah bahan hiburan yang merosakkan. Malah cara berpakaian bukan sahaja jauh daripada sunnah Nabi malah bertentangan dengan syariat Islam. Pejuang Islam tidak pernah kecewa apabila mereka sentiasa bersyukur dengan kemenangan serta sentiasa sabar atas ujian kekalahan. Kekalahan di dunia bukan bererti turut kalah dalam meraih keredhaan Allah untuk mencapai kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat. Yakinlah kita bahawa perjuangan Islam tidak pernah ditimpa kerugian sebaliknya kemenangan yang lebih manis bakal menunggu kita di akhirat sana. Peristiwa-peristiwa dalam bulan Jamadil Awwal ini mengajar kita agar bermujahadah di dalam menjaga maruah diri dan Islam tercinta walaupun nyawa sabagai bayaran.