PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Sunday, April 17, 2011

RUMAH TERENGGANU HAYYU ASYIER DIPECAH MASUK

Kaherah, 15 April - Satu kejadian kecurian yang melibatkan mahasiswa Terengganu telah berlaku sekitar jam 12.15 tengahari hari ini. Kejadian berlaku di Kompleks Pelajar terengganu Mesir ketika para mahasiswa sedang bersiap untuk solat jumaat. Kejadian ini mengakibatkan kehilangan sebuah telefon bimbit dan sebuah kamera digital yang dianggarkan kerugian sebanyak RM1200 (LE2400).

Kecurian ini dilakukan oleh dua orang warga Arab tempatan yang menyelinap masuk ke dalam asrama ketikamana para penghuni bersiap-siap untuk ke masjid menunaikan solat Jumaat. Saksi yang menyaksikan kejadian tersebut berkata kedua-dua pencuri itu berlagak seolah-olah mereka hanya sekadar membuat pemeriksaan di asrama tersebut apabila disergah ketika sedang menyelongkar bilik salah sebuah rumah di dalam asrama tersebut. Apabila menyedari tindakan mereka itu menimbulkan syak oleh saksi tersebut mereka mula melarikan diri lalu dikejar oleh saksi tersebut akan tetapi mereka berjaya melepaskan diri.

Satu laporan polis telah dibuat oleh mangsa yg turut ditemani oleh Presiden PMRAM dan dua orang AJKT KPT.Pihak KPT Mesir mengucapkan takziah kepada mangsa yang terlibat dan menasihatkan agar mahasiswa/wi sentiasa berhati-hati dan meningkatkan tahap keselamatan ekoran bertambahnya kejadian jenayah yang melibatkan mahasiswa/wi Malaysia akibat ketidakseimbangan politik Mesir pasca kebangkitan rakyat menjatuhkan pemerintah sebelum ini.