PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Saturday, July 30, 2011

JAULAH FAYYOUM : MENGERAT UKHUWAH, MENAMBAH PENGETAHUAN

KAHERAH, 23 JULAI – HEWI KPT Mesir di bawah kelolaan Unit Sambutan dan Rehlah telah berjaya mengadakan Jaulah ke Fayoum, setelah kebanyakan ahli telah selesai menghadapi peperiksaan fasa kedua mereka dan sebelum tibanya bulan tarbiyah; Ramadhan al-Mubarak. Ahli rombongan seramai 39 orang termasuk 4 musyrif itu bertolak dari Asrama Darul Iman sekitar jam 7 pagi dengan menaiki sebuah coaster dan sebuah tremco.

Antara tempat menarik yang dibawa melawat adalah Kincir Air Nabi Yusof a.s. yang mempunyai sejarah hebatnya yang tersendiri. Ladang mangga juga turut dikunjungi, memberi peluang kepada peserta untuk merasai suasana ladang sebenar seterusnya menikmati buah-buah mangga segar dari ladang.

Destinasi pertam yang dilawati, Kincir Air Nabi Yusof a.s.


ladang mangga yang sempat disinggahi, sebelum ke Wadi ar-Rayyan.


Perjalanan panjang itu diteruskan dan sempat singgah di Tasik Qarun yang memberi banyak pengajaran dan ladang bunga matahari; ladangnya meliputi bunga-bunga matahari yang besar, banyak dan cantik. Subhanallah. Kemudian terus bergerak ke air terjun di Wadi Arrayan; merupakan satu-satunya air terjun yang terdapat di Mesir, di tengah-tengah padang pasir panas terik dan kering kontang.

Tasik Qarun yang dikatakan tiada dasar.



ladang bunga matahari yang terbentang luas di tepi-tepi jalan sepanjang menuju Wadi ar-Rayan.

aliran air terjun, Wadi ar-Rayyan; menyejuk dan menenangkan.


Peserta rombongan masih bersemangat untuk meneruskan BBQ di destinasi akhir tersebut; air terjun, walaupun terasa penat dan letih berpanas seharian mengikuti jaulah. Majlis di Wadi Arrayan berakhir dengan jayanya walaupun terdapat pelbagai masalah di awal ketika mula tiba. Namun, semangat dan kesatuan yang kuat di kalangan semua peserta akhirnya memberi hasil yang baik kepada semua dan program ini.


Peserta juga sempat mendengar ucapan penutup daripada Naib Pengerusi HEWI KPT Mesir sesi 2010/2011 yang menekankan semangat berukhuwah di antara ahli tidak kira dari apa jua bidang samada pengajian Islam mahupun perubatan.