PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Wednesday, July 27, 2011

KULIAH JUMAAT : AKADEMI DAI'E MAHASISWI

KAHERAH, 22 Julai – Unit Dakwah HEWI KPT Mesir telah mengadakan satu program khusus bagi mahasiswi PMRAM cawangan Terengganu yang dinamakan Kuliah Jumaat dan insyaAllah akan berterusan setiap minggu pada hari jumaat. Kuliah yang bermula pada 7.oo pagi ini akan dibentangkan oleh barisan kepimpinan Hewi KPT Mesir secara bergilir pada setiap hari Jumaat berdasarkan kutaib yang dipilih oleh pembentang sendiri.


Program ini dilihat sebagai satu akademi dai'e bagi para mahasiswi bagi melatih dan melahirkan tenaga pengajar yang lebih ramai dari kalangan akhowat di samping memberi peluang kepada mereka menyampaikan ilmu yang telah dipelajari. Program ini juga diadakan bertujuan untuk manambahkan thaqafah ahli PMRAM cawangan Terengganu khususnya.


Kuliah Jumaat kali pertama dimulakan dengan pembentangan kutaib yang bertajuk Ukhuwah dan Berlapang Dada siri khutbah Ustaz Amru Khalid yang dibentangkan oleh Naib Pengerusi HEWI KPT Mesir, Saudari Tengku Fathimah binti Tengku Hashim.


Dalam kitab tersebut menceritakan tentang ukhuwah pada zaman Nabi Muhammad Sollallahu’alaihi wasallam yang boleh dilihat pada kaum Muhajirin dan Ansar yang sanggup mengorbankan harta benda untuk saudara seislam menunjukkan ukhwah mereka yang begitu tinggi. Pada akhir pembentangan beliau mengingatkan semua ahli PMRAM cawangan Terengganu khususnya untuk menjaga dan memantapkan ukhwah sesama ahli mahupun pimpinan.