PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Saturday, July 30, 2011

LIQO' GABUNGAN MAHABBAH PENERUS MEDAN TARBIYAH

KAHERAH, 29 JULAI - Hal Ehwal Wanita Islam (HEWI) Keluarga Penuntut-Penunut Terengganu (KPT) Mesir, sekali lagi telah berjaya mengadakan satu program iaitu Liqo’ Gabungan Mahabbah 2011 dibawah seliaan Unit Dakwah. Program ini diadakan bertujuan meneruskan kembali muzakarah berkelompok yang ditangguhkan sehingga berakhirnya peperiksaan fasa kedua. Antara objektif program ini diadakan adalah untuk menguatkan ukhuwwah antara ahli disamping menambah dan menjana thaqafah ahli.

Program bermula pada jam 8.00 pagi dan dirasmikan oleh Naib Pengerusi HEWI KPT Mesir 2010/2011; Saudari Tengku Fathimah Tengku Hashim yang dalam ucapannya menegaskan supaya ahli sentiasa komited dengan muzakarah berkelompok dan menekankan 6 aspek dalam berdakwah iaitu dakwah ‘ammah, dakwah fardi, dakwah billisan, dakwah bi tadwin, dakwah bil hikmah, dakwah bil hal.

Program diteruskan dengan pengisian berbentuk thaqafah iaitu diskusi kitab kecil yang bertajuk “Qimatul Wakti”, yang disampaikan oleh Ketua Unit Akademik HEWI KPT Mesir 2010/2011; Saudari Mardhiah Nordin sekaligus mengisi slot Kuliah Jumaat. Menurut beliau, mahasiswi perlulah mengambil berat soal masa dan mengutamakan fiqh aulawiyat dalam melaksanakan segala gerak kerja dalam semua bidang serta bijak membahagikan masa dalam merancang jadual harian. Ahli kemudiannya dipertontonkan tayangan video serta slideshow yang disediakan.


Satu aktiviti santai turut diselitkan di dalam tentatif program tersebut yang objektifnya menguji dan mengasah minda ahli; permainan regu yang sangat mencabar dan kecekapan serta memberi kesan baik terhadap hubungan silaturrahim sesama ahli. Sebelum berakhir program, ahli dihiburkan dengan persembahan nasyid dari Kumpulan Insyirah; pasukan nasyid khas di bawah bimbingan Unit Kebudayaan, Keseniaan dan Kemasyarakatan HEWI KPT Mesir.

Program berakhir kira-kira jam 12.00 tengahari dengan bacaan doa wahdah yang dipimpin oleh wakil ahli HEWI KPT; Saudari Nasuha Husna Mohd Nordin dan bacaan doa rabitah oleh wakil AJK HEWI KPT 2010/2011; Saudari Nuraini Abdullah. Sebelum bersurai peserta dihidangkan dengan jamuan ringan dan usainya, bersama beramai-ramai bergotong- royong membersihkan maktabah dan kawasan sekitarnya sebagai persediaan menyambut Ramadhan yang bakal kunjung tiba tidak beberapa lama lagi.