PMRAM CAWANGAN TERENGGANU

Sunday, July 3, 2011

WANITA PENGHUNI NERAKA

Suatu hal yang pasti bahawa syurga dan neraka adalah dua makhluk yang Allah Ta'ala ciptakan. Syurga diciptakan-Nya sebagai tempat tinggal abadi bagi orang mukmin dan neraka sebagai tempat tinggal kaum musyrikin dan pelaku dosa yang Allah Ta'ala telah melarang dari melakukannya.

Setiap muslim yang mengerti keadaan syurga dan neraka tentunya sangat berharap untuk menjadi penghuni syurga dan terhindar jauh dari neraka, inilah fitrah. Allah Ta'ala memberi peringatan di dalam Al-Quran tentang neraka dan azab yang tersedia di dalamnya dan memerintahkan untuk memelihara diri daripadanya. Allah Ta'ala telah berfirman yang bermaksud :
"Hai orang-orang yang beriman peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak menderhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan." (At-Tahrim : 6)

Imam Ath-Thabari Rahimahullah menyatakan di dalam tafsirnya : Ajarkanlah kepada keluargamu amalan ketaatan yang dapat menjaga diri mereka dari neraka." Kedahsyatan neraka juga dinyatakan Rasulullah S.A.W di dalam hadith sahih dari Abu Hurairah R.A. bahawasanya Rasulullah bersabda : "Api kalian yang dinyalakan anak oleh cucu Adam ini hanyalah satu bahagian dari 70 bahagian neraka Jahannam." (Shahihul Jami' 6618)

Mengenai wanita penghuni neraka, Rasulullah S.A.W. bersabda : "Aku melihat ke dalam syurga maka aku melihat kebanyakan pendudukya adalah fuqara' (orang-orang fair) dan aku melihat ke dalam neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penduduknya adalah wanita." (HR Bukhari dan Muslim). Hadith ini menjelaskan kepada kita apa yang disaksikan Rasulullah S.A.W tentag penduduk syurga yang majoritinya fakir miskin dan neraka yang majoriti penduduknya adalah wanita. Di dalam hadith lain pula dinyatakan sebab-sebab kebanykan wanita adalah penghuni neraka.

Di dalam kisah gerhana matahari yang Rasulullah S.A.W dan para sahabat melakukan solat gerhana padanya dengan solat yang dengan solat yang panjang, Rasulullah S.A.W. melihat syurga dan neraka. Ketika baginda melihat neraka baginda bersabda kepada sahabat Radiallahu'anhum : "..... dan aku melihat neraka maka tidak pernah aku melihat pemandangan seperti ini sama sekali, aku melihat kbanyakan penduduknya adalah wanita. Sahabat pun bertanya : " Mengapa (demikian) wahai Rasulullah?" Baginda S.A.W. menjawab : "Kerana kekufuran mereka." Kemudian ditanya lagi : "Apakah mereka kufurkepada Allah?" Baginda menjawab : "Mereka kufur terhadap suami-suami mereka, kufur terhadap kebaikan-kebaikannya. Kalaulah engkau berbuat baik terhadap salah seorang diantara mereka selama waktu yang panjang kemudian dia melihat sesuatu pada dirimu (yang tidak dia sukai), nescaya dia akan berkata : "Aku tidak pernah melihat sedikitpun kebaikan pada dirimu" (HR Bukhari)

Dari Imran bin Husain dia berkata, Nabi S.A.W. bersabda : "Sesungguhnya penduduk syurga yang paling sedikit adalah wanita." (HR Muslim dan Ahmad)

Imam Qurthubi Rahimahullah menjelaskan hadith di atas dengan pertanyaan : "Penyebab sedikitnya kaum wanita yang masuk syurga adalah hawa nafsu yang menguasai diri mereka, kecenderungan mereka kepada kesenangan dunia dan berpaling dari akhirat kerana kurangnya akal mereka dan mudahnya mereka untuk tertipu dengan kesenangan dunia yang menyebabkan mereka lemah untuk beramal. Kemudian mereka juga penyabab yang paling kuat untuk memalingkan lelaki dari akhirat disebabkan adanya hawa nafsu dalam diri mereka, kebanyakan dari mereka memalingkan diri mereka dan selain mereka dari akhirat, cepat tertipu jika diajak kepada penyelewengan terhadap agama dan sulit menerima jika diajak kepada akhirat."

Jika kita melihat hadith dan keterangan di atas dengan saksama, nescaya kita akan dapati beberapa sebab yang menjerumuskan kaum wanita ke dalam neraka bahkan majoriti penduduknya dan yang menyebabkan mereka menjadi minoriti dari penghuni syurga. Antara sebabnya ialah wanita kufur terhadap suami dan kebaikan-kebaikan suaminya. Rasulullah S.A.W. bersabda : "Allah tidak akan melihat kepada wanita yang tidak menyukuri apa yang ada pada suaminya dan tidak merasa cukup dengannya." (HR Nasa'i)

Hadith di atas adalah peringatan keras bagi wanita mukminah yang menginginkan redha Allah Ta'ala dan syurga-Nya. Maka tidak selayaknya bagi wanita yang mengharapkan akhirat untuk mengkufuri kebaikan-kebaikan suaminya dan nikmat-nikmat yang diberikannya dan banyak mengadukan hal-hal kecil yang tidak patut untuk diperbesar-besarkan. Jika demikian keadaannya maka sangat tepat jika wanita yang kufur terhadap suaminya serta kebaikan-kebaikannya dikatakan Rasulullah S.A.W. sebagai majoriti kaum yang masuk ke dalam neraka walaupun mereka tidak kekal di dalamnya. cukup kiranya isteri-isteri Rasulullah S.A.W. dan para sahabiyah sebagai suri tauladan bagi isteri-isteri kaum mukminin dalam mensyukuri kebaikan-kebaikan yang diberikan kepada suaminya.

Antara sebab lain kebanyakan wanita dimasukkan ke dalam neraka ialah tabarruj. Apa dimaksud engan tabarruj ialah seorang wanita yang menampakkan perhiasannya dan keindahan tubuhnya serta apa-apa yang seharusnya wajib untuk ditutupi dari hal-hal yang dapat menarik syahwat lelaki. Hal ini kita dapati dari sabda Rasulullah S.A.W. tentang wanita-wanita yang berpakaian tapi hakikatnya telanjang disebabkan pakaian mereka yang terdedah.
Rasulullah S.A.W bersabda :"... dan wanita-wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang, melenggok-lenggokkan kepala mereka kerana sombong dan berpaling daripada ketaatan kepada Allah dan suaminya, kepala mereka seakan-akan seperti bonggol unta. Mereka tidak masuk syurga dan tidak mendapatkan wanginya syurga padahal wanginya bisa didapati dari jarak perjalanan sekian dan sekian." (HR Muslim)

Ubnul 'Abdil Barr menjelaskan Hadith tersebut dengan menyatakan : "Wanita-wanita yang dimaksudkan Nabi S.A.W. adalah yang memakai pakaian yang tipis yang membentuk tubuhnya dan tidak menutupinya, maka mereka adalah wanita-wanita yang berpakaian pada zahirnya dan telanjang pada hakikatnya.." Mereka adalah wanita-wanita yang suka menampakkan perhiasan mereka, padahal Allah Ta'ala telah melarang hal ini di dalam firman-Nya yang bermaksud :
"Dan janganlah mereka menampakkan perhiasan-perhiasan mereka." (An-Nur :31)

Rasulullah S.A.W sendiri menyatakan di dalam hadith shahih bahawa fitnah yang paling besar ditakuti lelaki adalah fitnah wanita. Hanya dengan ucapan dan rayuan seorang wanita mampu menjerumuskan lelaki ke dalam lembah dosa dan hina terlebih lagi jika mereka bersolek dan menampakkan di hadapan kaum lelaki. Ayuh hayati dan renungi sabda Rasulullah S.A.W. : "Dunia ini adalah perhiasan, sebaik-baik perhiasan dunia itu adalah wanita yang solehah." (Riwayat Muslim). Wallahu'alam.